October 21, 2015

Seks gode råd til dig med tandlægeskræk

tandlægeskræk

Tandlægeskræk er en meget udbredt fobi i befolkningen. Det er omkring 10% af den voksne befolkning, som lider af alvorlig tandlægeskræk – også kaldet odontofobi. Hele 30% har ikke direkte tandlægeskræk, men oplever mild angst eller nervøsitet ved et tandlægebesøg. Problemet ved tandlægeskræk er, at mange udsætter deres besøg hos tandlægen, så længe som muligt – og nogle kommer aldrig afsted, fordi frygten er så stor.

Derfor kan nogle gå rundt med tandpine i flere uger, inden de henvender sig, hvorefter problemet desværre er blevet større. Det er derfor vigtigt at få bekæmpet sin angst for at komme til tandlægen, inden et akut behov for en tandlæge opstår. Mange tandlæger har fokus på tandlægeskræk og gør alt for, at deres patienter skal føle sig godt tilpas. Hvis du bor i hovedstaden kan man eksempelvis benytte en beroligende tandlæge nær Nørre Farigmagsgade, som har erfaring med at bekæmpe tandlægeskræk. I samarbejde med Tandlægerne Rømersgade, som er opmærksomme på tandlægeskræk, vil vi her give dig seks gode råd med henblik på, at du kan slippe af med din tandlægeskræk:

1) Det er for det første vigtigt, at erkende, at du har tandlægeskræk. Det er et alment problem at have tandlægeskræk – uanset alder. Der er derfor ingen grund til at være flov over din angst, da mange andre har samme problem. Erkend din frygt, så bliver det langt lettere for dig at få bekæmpet den.

2) Som nævnt anbefales det, at du benytter en tandlæge, som har kendskab til og erfaring med at behandle patienter, der har tandlægeskræk. Hun vil være i stand til at berolige dig og give dig værktøjer til at dæmpe din tandlægeskræk.

3) Jo længere tid du venter med at tage til tandlægen, jo større kan dine tandproblemer nå at blive. Det kræver en større behandling, som kan risikere at afskrække dig yderligere fra at komme til tandlægen. Derfor er det en god idé at få regelmæssige tandeftersyn, så eventuelle problemer bliver opdaget i god tid.

4) Du kan snakke med din tandlæge om, hvordan dit behandlingsforløb skal foregå, på den måde kommer der ingen overraskelser under forløbet i forhold til varighed, regning og selve behandlingen. Det kan gøre dig tryggere ved processen.

5) Gør tandlægen opmærksom på, hvad du er nervøs for. Så kan I holde pauser, når tandlægeskrækken bliver for dominerende. Ved at tage det i dit tempo, kan du bedre selv kontrollere din frygt.

6) Angst og nervøsitet kan fremkomme ved utrygge eller ukendte situationer. Du bør derfor altid spørge din tandlæge om alt, hvad der falder dig ind. Så bliver du langt mere velorienteret og tryg ved situationen.

Ved at følge disse seks råd er du godt på vej til at slippe af med din tandlægeskræk. Hvis du har brug for yderligere rådgivning, så tag forbi en venlig tandlæge ved Nørreport station eller en anden station nær dig. Så kan I fælles arbejde mod at få fjernet din tandlægeskræk.

Tandlægerne Rømersgade
Rømersgade 3, st.
362 København K
Tlf: 33 33 89 90

Leave a Reply